Home

çiçek

Sebepleri değil Allah’ı görmelidir!

وَاللّٰهُ الَّـذ۪ٓي اَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُث۪يرُ سَحَاباً فَسُقْنَاهُ اِلٰى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَاَحْيَيْنَا بِهِ الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَاۜ كَذٰلِكَ النُّشُورُ

“Rüzgârları gönderip de bulutu harekete geçiren Allah’tır. Biz onu ölü bir bölgeye göndeririz de ölümünden sonra toprağa onunla hayat veririz. Ölülerin yeniden dirilmesi de böyle olacaktır.” (Fâtır 9)

Baharın eli ve nefesi hangi bitkiye ulaşırsa o ölü bitki derhal uyanır da yaprağa, çiçeğe ve meyveye durur. İçinde diriltme kudreti taşıyan su damlaları bulutlardan inip ölü topraklarla buluştuğunda, çok geçmez, topraklar canlanır ve yeşerir; bir iki haftada bitkiler salınmaya, böcekler, kelebekler aralarında kanat çırpmaya başlar.

Ölmüş şeyleri diriltmek, ne milyonlarca ton su taşıyan bulut tankerlerinin, ne ısı ve ışık yayan güneşin, ne ağırbaşlı toprağın, ne naif havanın işi değildir, her birini canlılığa sebep kılan Allah’tır; öldürme ve diriltme Onun işidir.

Tarihsel olarak sebepleri görüp arkasındaki kudreti görmeyenler peygamberleri yalanlayıp dünya hayatını sebep sonuç ilişkisinin bir döngüsü sandılar. Tabii ki bu derin bir çelişkidir; cansız maddenin canlı ve bilinçli bir hayatı meydana getirdiğine inanmak, otomobile bakıp onu yapan insanı görmeyip inkâr etmekle aynıdır. Hele kendi varlığını otomobilden değersiz saymak, mesela otomobilin yaratıcısı olarak insanı kabul etmek, fakat insana Allah’ı Rap kabul etmemek, benzer bir körlüktür.

Aslında bunun bir önemi de yoktur: çünkü Allah, herkesin düşüncesini ve eylemini bilmekte ve varlığın bütün işleri kendisine dönmektedir.

Hayat araçların değil Allah’ın bir lütfudur. Varlık a’dan z’ye Allah’a aittir. Aşikâr olanı inkâr etmeyip ikrar eden izzet ve şeref bulur. İman ve ameli sâlihle mümin kimse Allah’a ulaşır; dünyayı ve kendi varlığını sahipsiz sanan ve Allah’ı inkâr eden ise ahrette layık olduğu yere değersizler evine gider.

Sonuç: Rabbimiz hiçbir şeyi iki kere yaratmaz; her bir bitki her kış ölür ve her bahar dirilir; her yılkı bitki bir önceki yıldan farklıdır. İnsanın diriltilmesinde de bu takdir geçerlidir. Allah Ahrette ölü insanları diriltirken onları dünyada öldükleri yaşta, güçte yahut güçsüzlükte diriltemez; her insana kendilik bilinci olan yeni bir beden verir. Bu aşamayı insanın nihai değerlendirilmesi süreci takip eder, herkes dünyadaki eylemlerinin mahiyetini öğrenir. Dünya hayatının hesabının görülmesinin ardından, Allah, dünyadayken kullarına yaptığı vaadi gerçekleştirir: hak edenler cennete götürülürken hak etmeyenler cehenneme sürülür. (M. Talât Uzunyaylalı)

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s