Home

aile_ici_siddetin_durdurulmasi_icin_imamlar_gorevde_h28026

Aile bireyleri düzelmeden sosyal hayat düzelmez!

حُدُودَ ٱللَّهِ‌ۗ…… 

“…Allah’ın tayin ettiği hudut…” (Bakara 229)

Bakara Suresi, 221-236 ve 239-241 Ayetlerine kadarki bölümde, evlilik, boşanma, nafaka, iddet (Boşanma veya ölüm nedeniyle kocasından ayrılan kadının, tekrar başkası ile evlenebilmesi için beklemek zorunda olduğu yasal süre), hayız (Kadınlarda aybaşı hâli, ay hâli, âdet dönemi) nifâs (Doğum yapmış kadının hâli, lohusalık durumu.) konularının yanı sıra, çocukların nesebi (soyu), evlenme ve boşanma ile cinsel birleşmeye kadar çeşitli ailevî konularla ilgili ilahî düzenlemeler ifade buyurulmakta ve bu konularda Allah Teâlâ’nın hudutları, koyduğu sınırlar, gösterilmektedir. Bu sınırlar hem ahlakî bir çerçeve çizmekte hem de İslam medeni hukukunun bazı konularını temellendirmektedir.

Bakara Suresi 229. âyette, konuyla ilgili düzenleyici kurullar ifade edildikten sonra, وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ ٱللَّهِ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ  “Her kim Allah’ın tayin ettiği sınırları aşarsa işte onlar zalim kimselerdir” buyuruluyor. Bakara 230. Âyette ise, وَتِلۡكَ حُدُودُ ٱللَّهِ يُبَيِّنُہَا لِقَوۡمٍ۬ يَعۡلَمُونَ  “Bunlar Allah’ın sınırlarıdır. Onları anlayan bir kavme beyan eder” uyarısı tekrar edilerek konunun önemi vurgulanmaktadır.

Bir memleketin, bir evin, bir tarlanın, bir bağın bahçenin sınırları vardır. Bu sınırların ihlal edilmesi hukukî ve ahlakî sonuçlar doğurur. Sınır ihlalleri korunan bir hakka karşı tecavüzdür. Kur’an-ı Kerim’de gösterilen ilahî yasaklar da insanı, aileyi ve toplumu korumak içindir. Ayetlerde belirtilen sınırların, konulan her engelin, getirilen her yasağın, emredilen her ahlakî çerçevenin aileyi olduğu kadar sosyal hayatı da kolladığı açıktır.

Bakara Suresi, 221-236 ve 239-241 kadarki 20 Âyette aile kurumu ve aile fertleriyle ilgili şu hususlar bize emredilmektedir:

  • ‘Allah’a şirk koşan kadınları, imana etmedikçe nikâhlamayın’ (Bakara 221). İnançsız insanlarla evlilik yapılması engellenmiştir. (Paradigma farklılığı ve sonuçlarıyla ilgili olarak 91. Fikre bakılmalıdır.)
  • ‘Şirk koşan erkeklere de kızlarınızı vermeyin’ (Bakara 221). Şirk sözcüğü; Allah’a ortak koşmak, Allah’tan başka yaratıcının bulunduğuna inanmak, birden çok tanrı bulunduğunu kabul etmek, Allah’tan başka şeylere tapmak, demektir. Arkaik kültürlere bağlı kimseler gibi Hristiyanlar ve Yahudiler de müşriktir. Müslümanlar bu insanlara kız veremezler.
  • ‘Sana hayız hakkında da soruyorlar. De ki: O bir pisliktir. Hayız vaktinde kadınlardan çekilin, temizleninceye dek onlara yaklaşmayın…’ (Bakara 222) Hayız; kadınlarda aybaşı hâli, ay hâli, âdet görmeleri sürecidir. Kadın bu haldeyken psikolojik ve fiziki anlamda kendini rahatsız hisseder. Bu nedenle âdet sürecinde cinsel birleşme engellenmiştir.
  • ‘Kadınlarınız sizin için nesil yetiştiren tarlalarınızdır. Tarlanıza nasıl isterseniz öylece varın. Önceden iyi davranışlarla kendinizi cinsel ilişkiye hazırlayın.’ (Bakara 223)  Tarladan murat üründür. Ürün nasıl çiftçinin hayatını idame ettirip neslinin devamını sağlarsa, kadın da üreme fonksiyonu nedeniyle, tarlaya benzetilmiştir. İnsan soyunun devamı kadın ve erkeğin aile çatısı altında nikâh akdine bağlı olarak birlikte yaşamasıdır. Bir tarladan verim alabilmek için tarlanın ekilmesi sırasında nasıl riayet edilen bazı hususlar varsa, cinsel birleşmenin de rastgele olmaması, vaktinin saatinin gözetilmesi, eken ve ekilenin tabii bir şekilde bu işe hazır olması gerekir ki, sonuç müspet olsun.
  • ‘Emzirme süresini tamamlamak isteyenler için anneler bebeklerini tam iki yıl emzirmelidirler. Annenin yiyecek ve giyecek ihtiyacını ise çocuğun babası güzel ve uygun bir şekilde karşılamalı. Kimse kapasitesinin üzerinde sorumlu tutulamaz. Ne anne çocuğu yüzünden, ne de babası çocuğu yüzünden zarara sokulmasın. Bunu gerçekleştirmek mirasçısının da görevidir. Ana ve baba danışıp anlaştıktan sonra sütten kesmek isterse, ikisine de bir günah yoktur. Çocuklarınızı sütanneye emzirtmek isterseniz ücretini uygun bir biçimde ödediğiniz sürece size bir sorumluluk yoktur. Allahı dinleyin, Allah yaptıklarınızı Görür.’ (Bakara 223)
  • ‘Evlenme önerilerinizi kadınlara bildirmenizden ya da bu niyetinizi içinizde tutmanızdan dolayı size bir günah yoktur. Allah onlar hakkında düşüneceğinizi bilir. Onlarla uygun ve erdemli bir şekilde konuşma amacının dışında gizlice sözleşip buluşmayın. Bekleme süreleri dolmadan onlarla nikâh bağını kurmaya kalkışmayın. Bilin ki, Allah içinizde olanı bilir; öyleyse Ondan çekinin. Yine bilin ki, Allah Bağışlayandır, Şefkatlidir.’ (Bakara 235)
  • ‘Boşanmış kadınlar için de uygun bir geçim yardımı yapılmalı. Bu, erdemli kişilerin görevidir.’ (Bakara 241)

Modern hukukun nafakayı kabul etmesi yeni bir durumdur. Kur’an-ı Kerim, ta baştan boşanan kadınların ekonomik zorluk çekmemeleri için bu tür düzenlemeler yapmıştır. Mihr, nikâh öncesi erkeğin kadına verdiği mal ve para, demektir. Evlilik devam etsin etmesin, mihr kadının hakkıdır. Kadına sağlanmış bir güvencedir. Nafaka da yine kadının geçimini sağlamak üzere erkeğin üzerine yüklenmiş mali bir yükümlülüktür.

Sonuç: Allah Teâlâ’nın koyduğu sınırlar dâhilinde gerçekleşen bir kadın erkek ilişkisi, kurulan bir yuva,  hem çiftlere hem de içindeki yaşadıkları toplum düzenin korunmasına, hukuki ve ahlaki bir temel teşkil eder. Güven içinde olmak ancak Rabbimizin gösterdiği sınırlar içinde kalarak temin edilebilir. Kur’an-ı Kerim’in ortaya koyduğu kırmızıçizgilerin her ihlali sağlam bir binanın sağından solundan yıkılmaya başlaması demektir. Günümüzde ‘hudûdallâh’a riayet pek azalmış durumdadır. Aile düzeni yer yer bozulduğundan sosyal düzende de bozulmalar görülmektedir. Aile bireyleri düzelmeden sosyal hayat düzelmez!

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s